آخوندک همیشه آخوندک می ماند



آخوندک یا شیخک یا راهبک یا جادوگر یا شیطان؟


آخوندک نوعی حشره شکارچی است که ظاهر ترسناکی دارد. بسیاری این حشره را از کارتن تلویزیونی هاچ زنبور عسل می شناسند. این حشره گوشتخوار بوده و با کمین کردن و بعضاً تعقیب به شکار می پردازد. شکارش را زنده زنده می خورد و به هر چیزی که زورش برسد حمله می کند. گونه معروف آن Mantis religiosa است که با نام حشره دعا خوان (praying mantis) شناخته می شود. علت نامگذاری این حشره به دعا خوان یا آخوندک ، ظاهر دعاگوی این حشره است که پاهای جلویی (که مانند دست است) به خاطر جمع بودن همیشگی ظاهر قنوت داشته و به این حشره ظاهر یک فرد روحانی می دهد.

ظاهراً آخوند ها این نامگذاری را نوعی توهین به خود قلمداد کرده و سعی در حذف این نام از فرهنگ و زبان فارسی نموده اند. از آنجا که یک واژه متداول را نمیشود به این راحتی ها از ذهن مردم پاک کرد، رژیم جمهوری اسلامی ایران که اخیراً به علت کودتا جمهوریت خود را از دست داده با استفاده از یک روش مرحله به مرحله سعی در تغییر این واژه نموده است.

استراتژی به کار گرفته شده توسط رژیم اسلامی ایران به این صورت است:
دولت ابتدا برای حذف واژه آخوندک واژه شیخک را پیشنهاد کرد. با آنکه شیخ معنی "پیر" می داد اما معنی آخوند را نیز تلویحاً در خود گنجانده بود زیرا در زبان عامیانه شیخ و آخوند معنی یکسانی دارند. اینکه شیخک در اصل از ترکیب شیخ با "ک" تصغیر فارسی به دست می آید در واقع تصغیر مع التحقیر شیخ (مثل مَردَک) است نیز مزید بر علت شد تا این واژه به زودی با واژه راهبک تعویض شود.
واژه راهبک که معادل مسیحی آخوندک است یک واژه زائد است که صرفاً برای پرهیز از استعمال واژه آخوندک به کار گرفته شده است. پس از پیشنهاد این واژه مسیحیان به دولتمردان گفتند مال بد بیخ ریش صاحبش: اگر آخوندک برای شما مسلمانان بد است، راهبک نیز برای مسیحیت بد است.

از آنجا که استعمال واژه راهبک در رسانه دولتی تلویزیون میتوانست و میتواند موجب دلخوری مسیحیان داخل و خارج شود و اینکه هنوز جنبه مذهبی اولیه آخوندک را در خود به صورت مستتر داشت و شاید به دلایل دیگر صدا و سیما در سال های اخیر در فیلم های مستند طبیعت خود از آخوندک با نام های جادوگر و شیطان نام برده است!

این اولین بار نیست که این رژیم سعی در تغییر اسامی دارد. تغییر نام خیابان ها، دانشگاه ها و حتی آرم موسسات از آغاز انقلاب تا کنون به صورت گسترده ای توسط رژیم انجام شده است. به عنوان مثال می توان به تغییر اسامی خیابان های تخت طاووس، عباس آباد، یوسف آباد، دانشگاه ملی و مورد اخیر یعنی خیابان ایرج میرزا در مشهد اشاره کرد.

خلاصه اینکه روحانیون خودشان را کشتند تا این واژه را عوض کنند اما بر خلاف میل آنها، آخوندک یک واژه شناخته شده و رایج است و این واژه همچنان در نوشته ها و گفته های مردم به کار می رود.



آخوندک آخوندک می ماند.
با یک مقایسه ساده می توان به شباهت های رفتاری این حشره به آخوندهای جنایتکاری مانند خامنه ای پی برد. هر دو زورگو، فرصت طلب و جلاد هستند. بنابراین برای مردم ایران نه تنها دلیلی برای حذف این واژه وجود ندارد بلکه دلایل بسیاری وجود دارد که این واژه بیش از پیش استعمال شود تا دنیا دنیا است همه با شنیدن این واژه به یاد جنایات آخوندها بیفتند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر